Søk i denne bloggen

tirsdag 26. mai 2015

Hår og honning!

håret mitt etter honning og eddikvask
Jeg vil klassifisere håret mitt som ultranordisk. Det er tynt, rett og blondt. Men jeg liker det. Man tager hva man haver ikke sant?

Jeg har lenge hatt lyst til å slutte med shampo, men aldri funnet anledningen til det før sommeren 2014. Da var jeg i Frankrike og siden vi måtte spare på vannet vasket jeg ikke håret på 10 dager. Jeg brukte havet for det det var verdt, og iløpet av oppholdet hadde jeg fått en fin "surfelook" og håret så ikke lenger fett ut.

Så da jeg kom hjem, tenkte jeg at det var teit å ødelegge ph'en til håret med shampo, så jeg begynte å bare skylle det med vann. Håret så ikke fett ut, men etterhvert som julen nærmet seg hadde det bygget seg opp et skittlag i håret og jeg savnet hårvasken.
Men hodebunnet hadde jeg jo vent av shampo, og jeg ville ikke ødelegge det og starte prosessen pånytt så jeg søkte litt rundt og kom over honning. Jeg husker ikke siden jeg leste, heller ikke alt som sto, men jeg fikk med meg at honning er antiseptisk og har mye mineraler og sporstoffer i seg. Jeg har selvfølgelig lest om natron metoden, og den er sikkert fin den, men natron tørker jo ut, og det er jo det man vil unngå. Tørker man ut håret med såpe eller noe som har samme egenskaper som såpe så må hodebunnen kompansere og hele sirkelen med fett hår som må vaskes med såpe for så å bli fett igjen starter. Så jeg prøvde honning. Og ble overasket over resultatet. Håret ble rent og glansfult.

Så jeg fortsatte med å bruke honning, og vasket håret kansje en gang i mnd. med honning gjennom vinteren.
Men håret var fortsatt ganske problematisk. Det ble nesten litt for mykt, og floket seg lett, og hodebunnen ble flassete.

Så hørte jeg en plass at hodebunnen ideelt har litt surere ph enn f.eks ansiktet, så jeg tenkter at det er det som gjenstår. Så i går prøvde jeg noe nytt. I tillegg til honning så har jeg innført eplecider eddik.

Og det funka! Håret mitt er mye bedre selv om det selvfølgelig fortsatt bærer preg av at kroppen er syk, men godt resultat alt tatt i betrakning. Eddikken hadde en slags fikserende effekt slik at det ikke tover seg sammen så lett.

Hva gjør jeg: Først tar jeg en liten neve honning og masserer det inn i hele håret og godt inn i hodebunnen. Så lar jeg det sitte i i noen minutter. Så skyller jeg håret lenge, til jeg er sikker på at honningen er ute. Etterpå tar jeg et par glass med en del eplecidereddik og en del vann. Dette heller jeg gjennom håret og lar sitte i et par minutter. Så skyller jeg godt til eddiklukta er ute av håret. Tilslutt skyller jeg håret med kaldt vann for å lukke porene i hodebunnen og skjell-lagene i håret.

Voila!

Fordeler med dette: Håret blir ikke fett lenger. Så jeg kan dra på hyttetur i månedsvis uten å bry meg om at håret blir fett. Jeg slipper å få i meg kjemikalier fra shampo og balsam gjennom hodebunnen. Hår og hodebunn er i sitt rette element. Og jeg sparer masse penger. Det eneste jeg trenger er eplecidereddik og en billig honning fra nærbutikken. Skal jeg på fest, dårlig tid? Slipper å ty til tørrbalsam.

Bare prøv selv! Kropp og miljø har godt av det. Pass bare på at honning kan ha en lysnende effekt på håret, så egner seg kansje ikke for deg som vil beholde en mørkere hårfarge.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar