Søk i denne bloggen

torsdag 25. juni 2015

Søtpotetlapper

I går testa jeg ut en ny oppskrift som jeg har sett flere steder på det store internettet, og lagde søtpotetlapper.


Jeg er ikke typen til å følge oppskrifter slavisk. Tar alt på gefülen og krydrer med opsfaktor.
Men disse er ikke vanskelig å lage og man trenger ikke desilitermål og kjøkkevekt.

Jeg gjorde såhär:
- kokte opp en liten (ca 1 liters) kaserolle med søtpotet.(med olivenolje og en liten skvett vann).
- moste søtpoteten.
- blandet i 6 egg.
- hadde i en god dæsj ingefærpulver, kanel og gurkemeie.
- hadde i en liten dæsj salt.
- blande alt godt sammen

Så porsjonerte jeg slik at en lapp var ca 2 spiseskjeier røre.
Så stekte jeg dem på veldig lav varme i masse smør. Noen minutter på hver side. Må snus veldig forsiktig.
God indikasjon på at de kan snus 1. gang er når det er kommet en hinne på røra i panna.
Av denne røra ble det ca. 16 stk.

Voila!

Og her er det bare å bruke fantasien når det gjelder krydder.
Disse er gode, sunne, lett å lage og glutenfrie. De kan brukes istedet for brød under pålegg f.eks. eller bare som de er. Passer til det meste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar